The Rewriting of a Literary Work – Between Esthetics and Ideology

The Rewriting of a Literary Work – Between Esthetics and Ideology

La réécriture d’une oeuvre – entre idéologie et esthétique

Rescrierea unei opere – între ideologie şi estetică

Lavinia IONOAIA
Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară, Arad, strada Lucian Blaga, nr. 15
E-mail: laviniaionoaia@yahoo.com

Abstrac
This study analyses the causes and effects of rewriting a literary work from the ideological and esthetical perspectives. The Spider’s Web is published in 1938, and after the setting-up of the communist regime, its author, CellaSerghi, wishing to see her novel being published again, decides to make successive changes of her literary work for the editions from 1946, 1962 and 1971. Beyond the writer’s constant preocupation for the polishing of expression , which is reflected from one edition to the next one, these changes of the content of her novel, eliminate, replace or add “certain” meanings, ment to make the book more desirable for the communist censorship.

Résumé
Cette étude analyse les causes et les effets dans le plan esthétique et idéologique de la réécriture d’une oeuvre littéraire. La toile de l’arraignée apparaît en 1938 et, après l’instauration du communisme, son auteur, Cella Serghi, en voulant faire rééditer ce roman, opère une série de transformations dans le texte, pour les éditions de 1946, 1962, 1968 et 1971. Au-delà de son souci continu, concernant le rafinament de l’expression, reflecté dans chaque édition, ces interventions éliminent, remplacent ou ajoutent au contenu du roman, des nuances censées rendre le livre désirable pour la censure communiste.

Rezumat
Acest studiu analizează cauzele şi efectele în plan estetic şi ideologic ale rescrierii unei opere. Pânza de păianjen apare în 1938 şi după instaurarea comunismului, autoarea sa, Cella Serghi, dorindu-şi romanul reeditat, îl supune unor transformări succesive, pentru ediţiile din 1946, 1962, 1968 şi 1971. Dincolo de preocuparea constantă a autoarei pentru cizelarea expresiei, reflectată de la o ediţie la alta, aceste intervenţii în conţinutul romanului elimină, înlocuiesc sau adaugă nuanţe menite să facă dezirabilă cartea pentru cenzura comunistă.

Key-words: novel, rewriting, ideology, esthetics, crisis.
Mots-clés: roman, réécriture, idéologie, esthétique, crise.
Cuvinte-cheie: roman, rescriere, ideologie, estetică, criză.

Read the article