Haig Acterian – Vision et des idées novatrices dans l’esthétique du théâtre roumain

Haig Acterian – Vision et des idées novatrices dans l’esthétique du théâtre roumain
Haig Acterian – Innovative Vision and Ideas in the Aesthetics of Romanian Theatre
Haig Acterian – Viziune şi idei inovatoare în estetica teatrului românesc

Mihaela Andreea MURARIU
Université „Paul Valéry”, Montpellier 3, UFR II: Langues et cultures étrangères et régionales,
Département d’Etudes Italiennes et Roumaines
Université „Lucian Blaga” de Sibiu
E-mail: mihaelaandy@yahoo.com

Abstract
During the inter- war period, the theatrical movement in Romania knows a period of basical changes. In this “background „ , Haig Acterian has an unexpected view about the theatrical performance. In his view, the dramatist and the stage director are two different instances and the supramarionette concept, invented by Gordin Craig is, in fact, the performer, who owns the calling of stage playing. The art of playing has represented another stage director’s concern. In the same time, Haig Acterian has a reformary view towards the academic theatrical school: he reorganized the advanced theatrical studies, reorganised the theatre as a regional institution and the
organisational principle has in its centre the players’ company. Haig Acterian has written two monographical studies, which have had great impact in that period: Shakespeare and Moliere.
These two works represent a summary of his studies publicated in magazines and papers for which he has written as stage director.

Rezumat.
În perioada interbelică, mişcarea teatrală din România cunoaşte o perioadă a schimbărilor de bază. Pe acest „fundal”, Haig Acterian are o viziune neaşteptată asupra reprezentaţiei
teatrale.În accepţia sa, dramaturgul şi regizorul scenic sunt două instanţe diferite, iar conceptul de supramarionetă, inventat de Gordin Craig este, de fapt, actorul, căruia îi revine chemarea jocului
scenic. Arta de a juca un rol a reprezentat o altă preocupare a directorului scenic. În acelaşi timp, Haig Acterian are o viziune reformatoare asupra şcolii academice de teatru: el a reorganizat şi a
avansat studiile teatrale, a reorganizat teatrul ca instituţie regională, principiul organizaţional fiind centrat pe compania de actori. Haig Acterian a scris două studii monografice, care au avut un
mare impact în acea perioadă: Shakespeare şi Molière. Aceste două lucrări reprezintă un rezumat al studiilor publicate în reviste şi ziare pentru care a scris în calitate de regizor scenic.

Key words: theatrical movement, the art of playing, supramarionette, the reorganisation of theatre, monographical studies
Cuvinte cheie: mişcare teatrală, arta de a juca un rol, supramarionetă, reorganizarea teatrului, studii monografice

Citeste articolul