CHALLENGES OF GERMAN STUDIES IN THE AGE OF GLOBALIZATION

CHALLENGES OF GERMAN STUDIES IN THE AGE OF GLOBALIZATION

LES DÉFIS POUR LES ÉTUDES GERMANIQUES À L’ÉPOQUE DE LA GLOBALISATION

PROVOCĂRILE GERMANISTICII ÎN EPOCA GLOBALIZĂRII

Nikolina ZOBENICA,

University of Novi Sad, Faculty of Philosophy

Department for German Studies

Dr Zorana Đinđića 2

21 000 Novi Sad, Serbia

nikolinazobenica@gmail.com

Abstract

Key words in the age of globalization are mobility, information technology, change, innovation, and competition. They are primarily related to the field of the economy, but nowadays they increasingly affect other spheres of human life, including higher education. The concept of the Bologna process was a reaction to these tendencies in society and culture on the global level. As a result of this initiative, universities have faced numerous challenges, in particular faculties of arts and humanities. These challenges refer to the subject, purpose and method of research and teaching, to the role of students and teachers, and to the response of these tradition-orientated institutions to demands of the modern society and culture, as well as of a modern student. The focus of this paper rests on German studies as a representative field of research in arts and humanities, based on the experience of research and teaching in higher education in Serbia.

Résume

À l’époque de la globalisation, les notions clés sont mobilité, technologies d’information et de communication, changement, innovation, compétition. Ces phenomenes n’étaient tout d’abord associés qu’au domaine de l’économie, mais aujourd’hui ils influencent de plus en plus les autres sphères de la vie, l’éducation supérieure incluse. La conception du processus de Bologne représente une réaction à ces tendances présentes dans la société et la culture au niveau global. Conséquence de cette initiative, les universités ont dû affronter de nombreux défis, notamment les facultés des sciences humaines et sociales et celles des arts. Ces défis concernent l’objet, le but et la méthode de recherche et d’enseignement, le rôle des étudiants et des enseignants, la manière dont ces institutions attachées à la tradition répondent aux exigences de la société et de la culture contemporaines, ainsi qu’à celles des étudiants. Cet article se concentre sur les études germaniques en tant que champ représentatif des sciences humaines et sociales, et repose sur l’expérience acquise dans la recherche et dans l’enseignement supérieur en Serbie.

Rezumat

Cuvintele cheie în era globalizării sunt mobilitatea, tehnologia informaţiei, schimbările, inovaţiile, concurenţa. Iniţial, aceste provocări s-au referit doar la domeniul economiei, însă ele în ultima vreme tot mai mult influenţează şi alte domenii ale vieţii, inclusiv în învăţământul superior. În concepţia Procesului de la Bologna acest fapt reprezintă o reacţie faţă de noile tedinţe în societate şi în cultură la nivel global. Ca urmare a acestei iniţiative, universităţile se confruntă cu multe provocări, în special facultăţile de ştiinţe umaniste şi de arte. Aceste provocări se referă la subiect, la scopul şi metoda de cercetare şi de predare, rolul studenţilor şi al profesorilor în învăţământ, modul în care această instituţie este orientată spre tradiţie îndeplinind cerinţele societăţii moderne şi ale culturii, precum şi ale elevului modern. Lucrarea de faţă pune accentul pe germanistică, reprezentantul domeniului ştiinţelor umaniste, şi se bazează pe experienţa în cercetare şi predare în învăţământul superior din Serbia.

Key-words: globalization, German studies, challenges, tradition, innovation.

Mots clés: globalisation, études germaniques, défis, tradition, innovation.

Cuvinte cheie: globalizare, germanistică, provocări, tradiţie, inovaţie.

Read more